Trappa gradvis upp din träning

Det är lätt hänt att man gasar igång alldeles för hårt när man väl bestämt sig för att förbättra sin hälsa och ta tag i sin träning. Ofta är man frustrerad över att man låtit det gå så pass långt nedför innan man väl tagit tag i saker och ting, och vill därför se snabba resultat.

Joggning

Bland de största fel många människor gör när de ska börja träna eller återuppta sin träning, efter att mest ha varit stillasittande något år, eller i princip hela livet, är att gå ut alldeles för hårt i början. Det är viktigt för kroppen att den gradvis får tid att anpassa sig, annars är det lätt hänt att dina nya intentioner om ett aktivare liv får uppleva några käppar i hjulet, något som i slutändan kan leda till att de helt går i graven.

Skynda långsamt

Vi vet att det kan vara smärtsamt att höra, men till viss del måste du skynda långsamt. Det är heller inte direkta resultat som är det viktiga, utan att du faktiskt ändrar dina rutiner från grunden, annars kan du lätt i framtiden återigen halka dit och då blir allt de hårda jobb du lagt ner, praktiskt taget utraderat.

Det positiva med att skynda långsamt är att du på ett helt annat sätt får möjligheten att göra din träning till något roligt. Det viktigaste är att du på något sätt aktiverar dig, inte hur hårt du lyckas pressa dig i varje träningsmoment. Allt är självfallet en balansgång, men i den absoluta inledningen av din träning är som sagt det viktigaste att sätta nya rutiner.

Negativa konsekvenser av för hård inledande träning

Det är väldigt lätt att dina benhinnor tar skada om de utsätt för en alltför häftig inledande belastning. I fall problem som detta uppstår betyder det helt enkelt att dina benhinnor måste få chans att vila. Tänk på saker som vilket underlag du springer på, om du eventuellt måste övergå till någon annan motionsform under en tid, eller om det smärtar så pass mycket att du borde vila helt. Det kan faktiskt gå så pass illa att du tvingas till riktig rehabiliteringsträning eller i värsta fall operation.