Kampsportsträning

En rolig och bra träningsform för att hålla kroppen i trim men även för att utmana sig rent generellt är kampsport. Idag är den vanligaste formen MMA, eller Mixed Martial Arts, som det också kallas. Denna form av kampsport kan lättast förklaras som en blandning av alla andra kampsporter och är en mycket ansträngande form av träning.

Kampsportare

Kampsport är ofta förbisett av många som letar efter nya träningsformer. Att träna kampsport betyder inte att du direkt går in i en träningslokal och blir påpucklad från höger och vänster. Faktum är att många kampsportsutövare aldrig gått en enda match i sitt liv, utan främst tränar för att hålla igång kroppen. Den populäraste formen av kampsport är idag MMA som är en blandning av flera andra kampsporter. Att träna MMA ger dig både fysisk stryka, kondition, smidighet och kroppskontroll. Det är med andra ord en väldigt bra och allsidig träning som fler borde ge sig själva chansen att uppleva.

Oberoende av årstid

En annan bra sak med kampsportsträning är att du kan utöva den oavsett årstid, då i princip all träning sker inomhus där du har tillgång till rätt sorts underlag och utrustning. Den rena konditionsträning är dock betydligt roligare på sommaren, då man får anse att en löprunda i elljusspåret många gånger slår att stå och nöta på ett löpband, eller att cirkla i ett rum.

Synen – ett viktigt sinne

Det är också extremt viktigt att man har synen med sig i träningslokalen. I en tidigare publicerad text gick vi in på hur man vid vissa aktiviteter tvingas använda linser istället för glasögon, något som verkligen kan appliceras på kampsport överlag. Det säger sig självt att du inte kan ha glasögon på dig om du tvingas ta emot emot slag, sparkar mot huvudet, eller om du brottas och rullar runt. Skönt för astigmatiker är att det numera finns en simpel lösning som gör att de klarar sig utan glasögon och ändå slipper se suddigt eller förvridet, vilket gör att man kan ta del i träningen.