Cykling för nybörjaren

Cykling är en effektiv konditionsträning som utövas av många idag. Och det inräknar inte alla de som bara äger en cykel men inte använder den för träning. Är man ute efter att förbättra konditionen  är det värt att ge cykling en chans.

Börja med att leta upp en cykelbutik i närområdet. Det är väldigt bra att få praktiska tips från personalen när det kommer till valet av cykel. Att välja fel cykel kan skapa en mängd besvär framöver och kanske till och med ta kål på cykelglädjen. Man kommer få vara beredd att lägga ut en slant för en bra cykel, men man kan alltid hitta en bra modell i en vanlig butik och sedan ge sig ut på nätet och kanske hitta den billigare där.

Sedan behöver man rätt utrustning runtikring. Satsa på en uppsättning av riktiga cykelkläder: byxor, tröja, jacka och skor. Ett par glasögon och handskar kan också vara bra att ha. Viktigast av allt annat än cykel är såklart hjälmen.

Nu är det dags att hitta en bra plats att cykla på. Som nybörjare är det rekommenderat att man väljer en väg som inte är allt för trafikerad. Första tiden fungerar det bra med tre 30-40 minuterpass per vecka. När detta börjar gå bra kan man sedan öka tiden fem eller tio minuter. Trappa upp successivt tills det blir möjligt att cykla två timmar utan större besvär.

När man börjar känna sig varm i cykelskorna kan man sedan börja titta på lite utmaningar. En väldigt populär sådan är Vätternrundan som går av stapeln helgen före midsommar varje år. Loppet har körts sedan 1966 och är en del av en svensk klassiker, som inkluderar Vasaloppet, Vätternrundan, Vansbrosimningen och Lidingöloppet. Kan man slutföra alla dessa fyra inom en tolvmånadersperiod får man ett diplom för att bevisa det.